Laur Eksperta 2020/2021

Nowy separator akumulatorów 200A

Separator akumulatorów - moduł łądowania dodatkowych akumulatorów SA200

Budując swój wymarzony kamper van stajemy przed wyborem układu ładującego dodatkowe akumulatory przez alternator podczas pracy silnika.

Zasadniczo temat nie jest prosty, jest dość złożony.
Przede wszystkim należy zastanowić się jaką pojemność będą miały nasze akumulatory. Absolutne minimum to 100Ah, jeżeli do zasilania będą tylko parę lampek LED i lodówki.
Jednak z czasem dochodzą dodatkowe odbiorniki energii (lub są już one przewidziane), a to ładowarka do laptopa, a to może jakiś blender... Wtedy "setka" to za mało.
Mając na uwadze dodatkowe odbiorniki oraz to, że nie chcemy, aby zabrakło nam energii decydujemy się na 200 czy więcej ampero godzin (Ah).
Aby ładować tak dużą pojemność na alternator też musi być odpowiednio wydajny.
Podłączenie tak dużej pojemności do alternatora o maksymalnym prądzie 60A może oznaczać problemy.
Do nie każdego pojazdu można podłączyć taką dużą pojemność, więc warto sprawdzić jaką wydajność prądową ma zamontowany alternator a w razie potrzeby wymienić na coś większego. Jak nie ma takiej możliwości to powinniśmy zweryfikować nasze "plany" lub zastosować moduł ograniczający prąd ładowania np moduł MR
Mając alternator o wydajności od 150A w górę już możemy zabrać się do "projektowania instalacji".

Wybór separatora akumulatorów.



Mając tak dużą pojemność akumulatorów (150Ah i więcej) nie możemy zastosować małych separatorów. Układ musi być dobrany z odpowiednim zapasem. Początkowe przepływające prądy naprawdę będą duże, nawet dla lubiących układy „na przekaźnikach”, które mogą się skleić.
Aby uniknąć niebezpieczeństwa uszkodzenia separatora przy dużych pojemności dodatkowych akumulatorów powinniśmy zastosować moduł SA200.




Separator akumulatorów SA200 to układ, który przy prądach ciągłych wytrzymywał przepływ na poziomie 300A.
Tutaj możesz zobaczyć test wersji prototypowej. YOUTUBE 


Oficjalny produkt został ograniczony programowo po to, aby nie uległ uszkodzeniu w skrajnych przypadkach. Wytrzymuje bez problemu przepływ prądu 200A i większy po czym się zabezpiecza.
Po ponad 3 letnim doświadczeniu z modułami SA40 i SA100 moduł SA200 został wyposażony w liczne zabezpieczenia, „zwykły” separator na przekaźniku takich zabezpieczeń nie ma.
Posiada on zabezpieczenie termiczne z funkcją auto restartu (gdy przegrzeje się to po obniżeniu temperatury ponownie załączy się).
Zabezpieczenie przeciążeniowe. To już dla tych co przesadzą z poborem, tutaj trzeba ręcznie zresetować moduł (wystarczy nacisnąć przycisk).
Dodatkowo układ posiada zabezpieczenie przed przeciążeniem instalacji elektrycznej, który reaguje bardzo szybko po załączeniu – jak spadło nagle napięcie to układ separatora się rozłączy i ponownie spróbuje się załączyć za kilkanaście sekund.
Kolejnym zabezpieczeniem instalacji elektrycznej w module SA200 jest niedopuszczenie do połączenia akumulatora o napięciu poniżej 9V.
Podłączenie tak dużej baterii akumulatorów o tak niskim napięciu może uszkodzić nie tylko alternator. Musimy posiłkować się zewnętrznym układem ładowania. Nie powinniśmy dopuszczać do takiego rozładowania, szkodzi to akumulatorom!
Po prostu do takiej sytuacji nie powinniśmy dopuszczać, zastosuj zabezpieczenie lub sygnalizator niskiego napięcia.
SA200 również nie dopuszcza do połączenia, gdy na jego wyjściu nie ma napięcia. Brak napięcia może być spowodowane nie tylko niepodłączonym akumulatorze (lub przepalonym bezpieczniku) ale również zwarciem przewodów. Wyobraź sobie, uruchamiasz samochód, ruszasz i po chwili nagle pojawia się zwarcie i całą twoja elektryka „pada”.
Więcej o separatorze SA200 można przeczytać w karcie produktu SA200 oraz obejrzeć film na Youtube prezentujący wspomniany moduł.



Pozostałe wpisy

Nie znalazłeś szukanego urządzenia?
Potrzebujesz fachowej porady w doborze?
Napisz do nas e-mail na:
sklep@techtron.pl
lub zadzwoń
793687418
Przeważnie w godzinach 9-14:00
od poniedziałku do piątku.