Nowy separator akumulatorów 200A
Separator akumulatorów - moduł łądowania dodatkowych akumulatorów SA200
Budując swój wymarzony kamper van stajemy przed wyborem układu ładującego dodatkowe akumulatory przez alternator podczas pracy silnika.
Zasadniczo temat nie jest prosty, jest dość złożony.
Przede wszystkim należy zastanowić się jaką pojemność będą miały nasze akumulatory. Absolutne minimum to 100Ah, jeżeli do zasilania będą tylko parę lampek LED i lodówki.
Jednak z czasem dochodzą dodatkowe odbiorniki energii (lub są już one przewidziane), a to ładowarka do laptopa, a to może jakiś blender... Wtedy "setka" to za mało.
Mając na uwadze dodatkowe odbiorniki oraz to, że nie chcemy, aby zabrakło nam energii decydujemy się na 200 czy więcej ampero godzin (Ah).
Aby ładować tak dużą pojemność na alternator też musi być odpowiednio wydajny.
Podłączenie tak dużej pojemności do alternatora o maksymalnym prądzie 60A może oznaczać problemy.
Do nie każdego pojazdu można podłączyć taką dużą pojemność, więc warto sprawdzić jaką wydajność prądową ma zamontowany alternator a w razie potrzeby wymienić na coś większego. Jak nie ma takiej możliwości to powinniśmy zweryfikować nasze "plany" lub zastosować moduł ograniczający prąd ładowania np moduł MR
Mając alternator o wydajności od 150A w górę już możemy zabrać się do "projektowania instalacji".
Wybór separatora akumulatorów.
Mając tak dużą pojemność akumulatorów (150Ah i więcej) nie możemy zastosować małych separatorów. Układ musi być dobrany z odpowiednim zapasem. Początkowe przepływające prądy naprawdę będą duże, nawet dla lubiących układy „na przekaźnikach”, które mogą się skleić.
Aby uniknąć niebezpieczeństwa uszkodzenia separatora przy dużych pojemności dodatkowych akumulatorów powinniśmy zastosować moduł SA200.
Separator akumulatorów SA200 to układ, który przy prądach ciągłych wytrzymywał przepływ na poziomie 300A.
Tutaj możesz zobaczyć test wersji prototypowej. YOUTUBE
Nowy separator akumulatorów 200A został zabezpieczony programowo po to, by nie uległ uszkodzeniu w skrajnych przypadkach. Wytrzymuje bez problemu przepływ prądu 200A i większy, po czym się zabezpiecza. Po ponad 3-letnim doświadczeniu, produkując moduł ładowania dodatkowego akumulatora SA100 i moduł ładowania dodatkowego akumulatora SA40 separator akumulatorów TECHTRON SA200 został wyposażony w liczne zabezpieczenia, których nie posiada „zwykły” separator na przekaźniku. Posiada on zabezpieczenie termiczne z funkcją auto restartu, tzn. gdy przegrzeje się, to po obniżeniu temperatury ponownie się załączy. Wyposażony jest również w zabezpieczenie przeciążeniowe – dla tych, którzy przesadzą z poborem, tutaj trzeba ręcznie zresetować moduł (wystarczy nacisnąć przycisk). Układ posiada także zabezpieczenie przed przeciążeniem instalacji elektrycznej, który reaguje bardzo szybko po załączeniu – przy nagłym spadku napięcia układ separatora rozłączy się i ponownie spróbuje się załączyć za kilkanaście sekund.
Ważnym zabezpieczeniem instalacji elektrycznej w rozdzielaczu ładowania akumulatorów SA200 jest niedopuszczenie do połączenia akumulatora o napięciu poniżej 9V. Podłączenie tak dużej baterii akumulatorów o tak niskim napięciu może uszkodzić nie tylko alternator. Musimy posiłkować się zewnętrznym układem ładowania. Nie powinniśmy dopuszczać do takiego rozładowania, szkodzi to akumulatorom! By taka sytuacja nie miała miejsca, zastosuj zabezpieczenie lub sygnalizator niskiego napięcia. Separator ładowania dodatkowego akumulatora SA200 również nie dopuszcza do połączenia, gdy na jego wyjściu nie ma napięcia. Brak napięcia może być spowodowany nie tylko niepodłączonym akumulatorem (lub przepalonym bezpieczniku), ale również zwarciem przewodów. Wyobraź sobie, uruchamiasz samochód, ruszasz i po chwili nagle pojawia się zwarcie i cała Twoja elektryka „pada”.
Więcej o separatorze akumulatorów SA200 można przeczytać w karcie produktu SA200 oraz obejrzeć film na Youtube prezentujący wspomniany moduł.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak podłączyć separator akumulatorów – schemat znajdziesz w naszym artykule na blogu. Sprawdź „Jak połączyć separator, dodatkowy akumulator, panel fotowoltaiczny – schematy”.
Oprócz modułu ładowania dodatkowego akumulatora SA200, w TECHTRON znajdziesz również:
Podobne wpisy z tej samej kategorii
Samochód hybrydowy plug-in PHEV - jaka ładowarka?
01-12-2024
Zastanawiasz się jaką ładowarkę kupić aby ładować samochód hybrydowy plugin?
Metalowa szafka do zasilaczy awaryjnych
01-09-2024
Potrzeba schowania zasilania awaryjnego przed postronnymi osobami?
Czy można ładować akumulator z dwóch lub więcej ładowarek?
04-08-2024
W tym wpisie odpowiem Wam na pytanie, czy można ładować akumulator z kilku różnych niezależnych źródeł.
Popularne kategorie
-
Specjaliści w swojej dziedzinie
Nieprzerwanie od 2005 roku zajmujemy się produkcją przetwornic napięcia, reduktorów napięcia, zasilaczy.
-
Zwrot produktu do 14 dni
Zgodnie z przysługującym prawem mają Państwo możliwość zwrotu produktów bez podania przyczyny (dotyczy tylko sprzedaży konsumenckiej)
-
Ceny zwierają KGO
Wszystkie produkty w sklepie zwierają opłatę Kosztów Gospodarowania Odpadami inaczej: Opłatę Recyklingową
-
Nawet 3 lata opieki serwisowej
Profesjonalna opieka serwisowa oraz 5 letnia gwarancja bezawaryjnej pracy na zasilacze ZA-TECH (transformator toroidalny)