Panel

Akumulator LiFePO4 - wady i zalety

Zanim kupisz akumulator LiFePO4 przeczytaj ważne informacje



Akumulatory Litowo Żelazowo Fosforanowe cieszą się coraz większą popularnością a ich ceny spadają.
Jednak nie wszyscy wiedzą jakie wady i zalety mają tego typu akumulatory (LiFePO4).

Ponieważ na stronach oferujących tego typu akumulatory nie znajdziemy zbyt dużo informacji, a w gąszczu ewentualnych parametrów ciężko wyciągnąć pewne wnioski.

Czy akumulator LiFePO4 jest naprawdę dobrym wyborem, czy to produkt dla mnie?

Ten wpis myślę że będzie dość krótki, poparty swoimi obserwacjami podczas testowania tego typu akumulatorów. Prawdopodobnie wszystkich + i - nie uwzględnię, może też się pomylę i ktoś będzie miał inne zdanie. Wydaje mi się że jednak cała wiedza będzie zawarta i przekazana w dość prosty i przejrzysty sposób. A więc lecimy.


Zalety akumulatora LiFePO4


  • Waga
Akumulator 100Ah waży ok 12-14kg, jest to ponad połowę mniej niż najtańszy akumulator AGM, a nawet ponad 3 krotnie mniej niż bardzo dobry akumulator AGM. Łatwo się go transportuje a w przypadku kampera każdy kilogram może być na wagę złota.

  • Ładowanie większym prądem
Akumulator LiFePO4 może być ładowany znacznie większym prądem niż odpowiednik ołowiowo-kwasowy AGM/GEL. W zależności od akumulatora może to być prąd nawet 2 krotnie większy. Dla przykładu AGM 100Ah powinien być ładowany prądem 10A, ale może być też ładowany np 20A czy max 30A. LiFePO4 może być ładowany prądem 50A a nawet 75A - to zależy od specyfikacji konkretnego modelu akumulatora. Mam tu na myśli pojemności ok 100Ah.

  • Wyższe napięcie nominalne
Napięcie nominalne akumulatora to 12.8V. Podczas rozładowania stabilnie trzyma napięcie powyżej 12V. Ma to znaczenie głównie przy przetwornicach, ponieważ ich pełna moc jest uzyskiwana głównie przy napięciu powyżej 12V.
Napięcie 12V praktycznie utrzymuje się nawet przez 95% czasu rozładowania, później dość szybko spada i to oznaka że "zabawę" trzeba kończyć bo zaraz energii nie będzie.
Tutaj zastosowałbym układ, który by wyłączał odbiorniki przy napięciu 12V, głębsze rozładowanie nie ma sensu (krótki czas pracy) a i trwałość będzie większa. Dobrym układem będzie zabezpieczenie akumulatora przed głębokim rozładowaniem ZA40, zabezpieczenie ZA100.

  • Brak dużej wrażliwości na ujemne temperatury
Temperatura poniżej 0? Spoko pojemność tak szybko nie spada jak w akumulatorze AGM czy GEL. Podczas jednego testu różnica wynisła poniżej 10% pojemności akumulatora.

  • Większa ilość cykli rozładowania
Akumulatory cechują się większą ilością cykli rozładowania niż AGM/GEL. Przy dobrych akumulatorach może to być nawet 2-3 razy większa ilość cykli.

Wady akumulatora LiFePO4


  • Prąd ładowania
Chociaż akumulator może przyjąć duży prąd to jednak powinien być on limitowany. Brak limitu może doprowadzić do uszkodzenia akumulatora! Jest to ważne w przypadku ładowania takiego akumulatora w samochodzie/kamperze z pomocą alternatora poprzez separator akumulatora. Ponieważ ryzyko jest wysokie skorzystaj z układu regulującego np MR25, albo układ zaawansowany ODB TBS.

  • Napięcie ładowania
Napięcie nie powinno osiągnąć więcej niż 14.6V, wyższe napięcie w zależności od akumulatora może doprowadzić do uszkodzenia lub odłączenia za wcześnie ładowania - akumulator nie będzie naładowany do końca.
Wypada zastosować dedykowaną ładowarkę do tego typu akumulatorów, a w przypadku samochodów z układem start/stop i/lub inteligętnym ładowaniem gdzie napięcie może wynieść nawet 15V potrzebny będzie wspomniany wcześniej układ ładujący MR25 - a to są dodatkowe koszty.

  • Ładowanie tylko powyżej 0 stopni.
Akumulator rozładowany stoi na mrozie? No niestety, ale naładować go nie możemy. Temperatura akumulatora musi być powyżej 0, inaczej uszkodzimy go.

  • Maksymalny prąd rozładowania
Tak, akumulatora nie można rozładować dużym prądem! Możemy zapomnieć o przetwornicy dużej mocy, nawet jakbyśmy chcieli z niej skorzystać przez kilka dobrych chwil. Dla akumulatora 100Ah prąd rozładowania to max 100A (może być większy lub mniejszy - zależy od konkretnego akumulatora). 100A przeliczając na waty (przetwornica i jej obciążenie) to max 1000W, a dla bezpieczeństwa to tak z 800W mocy ciągłej. Trzeba pamiętać o sprawności przetwornicy! Pamiętaj, że możesz uszkodzić akumulator obciążając go dużo większym prądem niż podał to producent/importer. (układ BMS - jest to układ nadzorujący akumulator).


Decydując się na zakup akumulatora LiFePO4 musimy pamiętać o pewnych ograniczaniach w użytkowaniu, brak przestrzegania zasad może doprowadzić do uszkodzenia akumulatora, który tani nie jest. Może jednak warto kupić tańszy (ale nie najtańszy), ale naprawdę dobry akumulator do pracy cyklicznej AGM np Europower EC100?

Podobne wpisy z tej samej kategorii

Przetwornica solarna GREEN BOOST czy MPPT ECO SOLAR BOOST?

Przetwornica solarna GREEN BOOST czy MPPT ECO SOLAR BOOST?

03-07-2023

Którą przetwornicę solarną wybrać? Green Boost od Volt Polska czy MPPT ECO SOLAR BOOST od AZO Digital - ile energii wytworzy?

Funkcja Soft Charging w zasilaczach ZA-TECH

Funkcja Soft Charging w zasilaczach ZA-TECH

12-03-2023

Soft Charging – Specjalna funkcja zaimplementowana w wybranych zasilaczach awaryjnych ZA-TECH

Ładowarka DC-DC dodatkowego akumulatora MR20

Ładowarka DC-DC dodatkowego akumulatora MR20

28-01-2023

W ofercie pojawił się zupełnie nowa wersja ładowarki dodatkowego akumulatora MR20

Popularne kategorie

  • Specjaliści w swojej dziedzinie

    Nieprzerwanie od 2005 roku zajmujemy się produkcją przetwornic napięcia, reduktorów napięcia, zasilaczy.

  • Zwrot produktu do 14 dni

    Zgodnie z przysługującym prawem mają Państwo możliwość zwrotu produktów bez podania przyczyny (dotyczy tylko sprzedaży konsumenckiej)

  • Ceny zwierają KGO

    Wszystkie produkty w sklepie zwierają opłatę Kosztów Gospodarowania Odpadami inaczej: Opłatę Recyklingową

  • Nawet 3 lata opieki serwisowej

    Profesjonalna opieka serwisowa oraz 5 letnia gwarancja bezawaryjnej pracy na zasilacze ZA-TECH (transformator toroidalny)