Jak dbasz tak masz – Akumulatory AGM
Zapraszam do cyklu testów, porównania 7 akumulatorów AGM o pojemności 7Ah.
Osiem akumulatorów AGM, z tej samej serii produkcyjnej będą przechodziły cykle rozładowania i ładowania. Każdy z akumulatorów przejdzie tyle samo cykli, ale parametry ładowania jak i rozładowywania będą różne.
To porównanie ma wykazać jaki wpływ na trwałość, pojemność akumulatora ma jego sposób eksploatacji. Krótko mówiąc (pisząc) Jak dbasz – tak masz.
Prawdopodobnie raz na dwa tygodnie (zależy ile cykli uda się wykonać) będzie wykonywany pomiar pojemności każdego z akumulatorów, co pozwoli oszacować jego kondycję.
Dlaczego do porównania zastosowano akumulatory AGM 7Ah?
Odpowiedź jest dość prosta. Czas rozładowywania jak i ładowania tak małego akumulatora będzie dość krótki, aby w miarę krótkim czasie wykonać dużą ilość cykli. Do tego dochodzi zużycie energii jak i zajęcie miejsca podczas takiego pomiaru.
Wstęp do porównania – prezentacja zawodników.
Akumulatory zostały ponumerowane, od 1 do 7. Każdy z nich został zważony oraz jakie miał napięcie początkowe po wyjściu z kartonu. Akumulatory mają datę produkcji 09.2019. Są to świeże akumulatorki, nie są zleżałe co by mogło mieć wpływ na wykonany test/porównanie.
Akumulatory są z tej samej serii produkcyjnej. Akumulatory należą do średniej niższej półki. Jest to dość tania oferta. Tego typu akumulatory cechują się żywotnością do 5 lat.
Poniżej tabela z pomiarami:
Akumulator nr | Napięcie początkowe około: | Waga około: |
1 | 12,93 | 1880g |
2 | 12,92 | 1871g |
3 | 12,90 | 1865g |
4 | 12,93 | 1880g |
5 | 12,92 | 1893g |
6 | 12,92 | 1900g |
7 | 12,91 | 1901g |
8 | b.d. | 1887g |
Wpis z dnia: 03.11.2019
Obecnie akumulatory są ładowane do napięcia 14,4V. Jest to pierwsze ładowanie po którym zostanie sprawdzona pojemność każdego z akumulatorków. Będzie to punkt startowy w naszym badaniu. Całość połączona w takiego ładnego pająka 🙂

Pierwsze ładowanie akumulatorów AGM
Aktualizacja bloga – 05.11.2019
Mamy już pierwsze pomiary. Na początek szacowanie pojemności akumulatorów. Będą to dane odniesienia do kolejnych prób eksploatacyjnych.
Dokonano pomiaru akumulatora numer „1„. Wstępne ładowanie odbyło się do napięcia 14,4V. Temperatura akumulatora około 19°C, więc poniżej danych katalogowych.

Temperatura akumulatora 1 podczas rozładowania
Przypomnę że pojemność podawana jest dla prądu rozładowywania 20 godzinnego (w tym przypadku 0,35A) i temperaturze 25°C. Czas rozładowania wynosił ok 19 godzin i 23 minut co przełożyło się na ok 6,79Ah. Uważam że akumulator ma deklarowaną pojemność 7Ah uwzględniając niższą temperaturę (1°C to ok 1% = ok 0,4Ah) pojemności. Dodam jeszcze że pojemność akumulatora może wzrosnąć po kilku cyklach ładowania. Napięcie końcowe rozładowania to 10.5V

Szacowanie pojemności akumulatora nr 1 – nowy
Aktualizacja bloga – 06.11.2019
Kolejne szacowanie pojemności, tym razem akumulator nr 2.
Standardowo, prąd rozładowania 0.35A a osiągnięty czas to 19 godzin i 4 minuty. Temperatura akumulatora około 19 stopni. Szacowana pojemność to ok 6.67Ah.
Dodam że akumulator nie był ładowany już od ponad 48 godzin.

Temperatura akumulatora 2 przy rozładowaniu
Aktualizacja bloga 09.11.2019
Akumulator nr 3 na tapecie. Pojemność wyszła tylko 6,42Ah. Temperatura akumulatora ok 17 stopni. Trochę mało, powinno się powtórzyć pomiar… ale szkoda czasu. Przy kolejnym ładowaniu może być więcej. Lepiej ten czas poświęcić na męczenie akumulatora 🙂
Akumulator nr 4
Tym razem pojemność trochę większa bo około 6.52Ah, ale temperatura niższa.
Akumulator nr 5
Piąteczka pokazała klasę 🙂 Czas rozładowania to 19 godzin i 36 minut co przekłada się na pojemność 6,86Ah. Wykres pojawi się dopiero po 11.11, niestety ale pomiaru temperatury nie będzie. Powinna być w okolicy 20 stopni.
Akumulator nr 6
Piątka była dobra, ale 6 okazała się najlepsza. Czas rozładowywania to 19 godzin i 51 minut. Co przy prądzie 0,35A daje nam 6,96Ah w temperaturze ok 21 stopni C.
Akumulator nr 7
Przedostatni akumulator… Jak to? Przedostatni? Przecież miało być 7 akumulatorów… Tak, miało, ale będzie 8, sytuacja dynamiczna 🙂
Ten akumulator rozładował się w czasie 19 godzin i 35 minut, więc też całkiem nieźle. Daje to nam 6,85Ah w temperaturze ok 21 °C.
Akumulator nr 8
Ten akumulator wypadł bardzo słabo, szacowanie pojemności zostanie powtórzone, za pierwszym razem wyszło 6Ah.
Parametry ładowania i rozładowania testowanych akumulatorów 7Ah.
Poniżej w tabeli zobaczycie jakim prądem będą ładowane akumulatory, do jakiego napięcia, jaki będzie ich prąd rozładowywania i napięcie końcowe. Jeden z akumulatorów będzie stał w ciepłym miejscu (szacowana temperatura ponad 30 stopni).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
Prąd ładowania | 0.7A | 0.7A | 0.7A | 0.7A | 0.7A | 3A | 3A | 0.2A |
Napięcie | 14.6V | 14.6V | 14.6V | 14.6V | 14.6V | 14.6V | 14.6V | 14.6V |
Prąd rozładowania | 2A | 2A | 10A | 5A | 2A | 2A | 10A | 2A |
Napięcie rozładowania | 11.5V | 10.5V | 10.5V | 9.5V | 10.5V | 10.5V | 10.5V | 10.5V |
Ciepło |
Rozpoczęcie cyklu ładowań/rozładowań rozpocznie się 18.11.2019, będzie trwał przez 5 dni w tygodniu.
Aktualizacja bloga 21.11.2019
W pierwszym tygodniu akcji udało się rozładować akumulatory dwa razy! Fakt, że dwa akumulatory były rozładowane innym narzędziem bez logowania jednak nie wpłynie to na wyniki.
Pozostaje trochę ogarnąć dane i je zaprezentować.
Wkrótce dalsze wpisy na blogu.