blog ekspercki

nasz sklepinternetowy

LiFePO4 – akumulator prawie idealny? Czy warto kupić?

19 września, 2021

Wady i zalety akumulatora LiFePO4 – tego sprzedawca Wam nie powie.

 

Akumulator LiFePO4 do kampera, instalacji fotowoltaicznej – idealny akumulator do pracy cyklicznej?

 

Akumulatory LiFePO4

 

Popularność akumulatorów LiFePO4 rośnie, a ich ceny stają się coraz bardziej przyjazne chociaż jeszcze są dość wysokie w porównaniu do tanich akumulatorów ołowiowo-kwasowych.

Porównując LiFePO4 do akumulatora np AGM lub GEL powinniśmy jednak porównać do dobrych jakościowo akumulatorów (a nie do najtańszych).

Akumulatory AGM porównywałem w tym wpisie:

Najlepszy akumulator 12V 100Ah AGM do pracy cyklicznej

Łatwo porównać coś taniego i na to „psioczyć” z innym produktem o lepszych parametrach i go zachwalać.

Czy jednak warto kupić akumulator LiFePO4 zamiast dobry akumulator AGM do pracy cyklicznej głębokiego rozładowania jakim niewątpliwie jest Europower EC100?

Na początek przedstawię wady i zalety LiFePO4 a ostateczna decyzja zakupowa i tak musi pozostać w Państwa gestii.

Testowane akumulatory od Volt Polska i Enerblock

 

Zalety akumulatorów LiFePO4

Po pierwsze to WAGA.

Akumulator waży naprawdę niewiele, typowe 100Ah waży ok 12-14kg. Dla porównania tani AGM to ok 26kg a najlepszy to ponad 40kg. Różnica w wadze jest znaczna, zobaczcie na wagę:

Waga akumulatora LiFePO4 Volt Polska 100Waga akumulatora LiFePO4 Enerblock

Po drugie to wysokie napięcie

Nominalne napięcie akumulatora wynosi 12.8V, po naładowaniu dość długo utrzymuje się powyżej 14V.

Przy obciążeniu przez ok 90% czasu rozładowania mamy naprawdę wysokie napięcie z przedziału 13-12V. Dzięki temu przetwornice napięcia lepiej pracują – uzyskują większą moc niż przy napięciu 11V.

Zobaczcie wykres rozładowania prądem 20A akumulatora LiFePO4 100Ah

wykres przedstawiający napięcie akumulatora podczas rozładowania

 

Po trzecie to duża ilość cykli rozładowania.

Tutaj jedynie oprę się na informacjach od producentów ponieważ realnie nie da się tego sprawdzić w jakimś rozsądnym czasie. 2000, 3000 cykli… to kilka lat codziennego ładowania i rozładowania. Jak oni to deklarują?

 

Po czwarte to możliwość ładowania większym prądem.

Typowy kwasiak powinien być ładowany prądem C10, czyli 10% swojej pojemności (100Ah -> 10A). Oczywiście może być też większym ale maksymalnie do tego co napisał producent. W przypadku akumulatorów LiFePO4 i pojemności będzie to już max 50A, a nawet 75A.

To już są poważne prądy i można bardzo szybko naładować rozładowany akumulator. Jest jednak jedno ALE a o tym „ale” będzie napisane w „wadach”.

 

Po piąte to niewielka wrażliwość na ujemne temperatury.

Akumulator w temperaturze ok -15 stopni niewiele stracił na swojej pojemności. Góra 10% wydaje się bardzo dobrym wynikiem.

 

To tyle z zalet, jakie widzę. Może jest więcej, ale ja ich obecnie nie widzę. Teraz czas wypisać wady.

 

Wady akumulatora LiFePO4

Prąd ładowania

Wspomniany w zaletach wyższy prąd ładowania powinien być jednak limitowany. Akumulator nie powinien dostać większego prądu niż to co zdeklarował producent (dla 100Ah to przeważnie jest 50A).

Zastosowanie akumulatora w samochodzie z wydajnym alternatorem i ze zwykłym separatorem akumulatorów może doprowadzić do uszkodzenia układu BMS akumulatora jak i samego akumulatora.

Dlatego powinno się wykorzystać układ ograniczający ładowanie np MR25 TECHTRON, czy ODC TBS Electronics.

 

Maksymalne napięcie ładowania.

Trudno to też nazwać wadą, każdy akumulator powinien być ładowany do napięcia przewidzianego przez producenta i napisanego w instrukcji. Dla LiFePO4 jest to max 14.6V

W samochodzie, szczególnie nowych z układami zarządzania energią pojawia się napięcie (przy hamowaniu silnikiem) nawet 15V.

Jeżeli nasz akumulator dostanie takie wysokie napięcie to BMS może odciąć ładowanie albo nie (co może doprowadzić w skrajnym przypadku do uszkodzenia aku).

Poniżej wykres, niebieska linia to napięcie, pomarańczowa to prąd. Widać jak jest osiągane napięcie powyżej 15V i co się dzieje – BMS odcina.

 

 

 

Ładowanie powyżej 0 stopni.

Szybko szukając informacji nie znalazłem dlaczego nie można ładować akumulatora gdy temperatura wynosi poniżej zera.

Po prostu nie i koniec 🙂

 

Maksymalny prąd rozładowania

To jeden z najważniejszych parametrów – ograniczenie dla użytkownika. Jeden akumulator nie może być wykorzystany do zasilania dużej przetwornicy i mocnego urządzenia na 230V ponieważ prąd jaki może oddać akumulator to 100A.

100A dla akumulatora 100Ah – mniejsze będą mieć mniejszy prąd. Jednak są wersje akumulatorów, które mogą oddać 150A.

100A przekładając na 230V i moc to ok 1000W. Pamiętaj o sprawności przetwornicy, która nie jest 100% a nawet rzadko 90%.

Ja bym podłączył po prostu odbiornik 230V o mocy max ok 800W do takiego akumulatora.

Chyba szkoda by było, aby akumulator padł? Nie kosztuje on 200zł aby ewentualnie machnąć ręką. Pamiętaj o tym.

 

 

Z pozostałych informacji to przedstawię porównanie rozładowania akumulatorów AGM, GEL do LiFePO4 – jak wygląda napięcie podczas zużywania energii – prąd 20A

 

Zestawienie - rozłądowanie akumulatorów AGM, GEL i LiFePO4

 

To obecnie tyle w tym temacie, zapewne z biegiem czasu pojawią się informacje nowe lub stare zostaną zaktualizowane. Jakby nie patrzeć „bawienie” się produktem wpływa na jego poznanie, właściwości, cechy – po prostu doświadczenie w poradzie podczas dobierania odpowiednich komponentów do instalacji elektrycznej w kamperze.

 

Artykuł napisany na podstawie doświadczeń przeprowadzonych na akumulatorach LiFePO4 oraz informacji dostępnych w sieci.

 

Obejrzyj też film przestawiający akumulatory i przeprowadzone doświadczenia

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *