WEBASTO 24V w samochodzie z instalacją 12V
WEBASTO 24V w samochodzie z instalacją 12V jak podłączyć? Czyli ogrzewanie postojowe 24V w instalacji 12V
Zasilanie WEBASTO 24V w samochodzie osobowym czy też w dostawczaku nie jest dużym problemem jak się może wydawać.
O zaletach WEBASTO nie będę tutaj pisał, tylko o jego zasilaniu.
Na rynku mało jest dostępnych wersji 12V, a i jak coś się pojawi to w wysokiej cenie co skutecznie zniechęca do zakupu. Inaczej sprawa wygląda z wersjami 24V, których jest dość sporo i w atrakcyjnych cenach.
Jednak nasuwa się pytanie, jak zasilić WEBASTO na napięcie 24V w pojeździe z instalacją 12V?
Jest to jak najbardziej możliwe.
Przede wszystkim musimy wiedzieć ile dokładny model WEBASTO pobiera mocy (Wat lub Amper) przy jego rozruchu (jest to bardzo ważne).
Pobór mocy podczas pracy nie jest już taki duży jak właśnie przy jego uruchamianiu.
Gdy już znana jest wartość możemy wybrać odpowiednią przetwornicę podwyższającą napięcie z 12V na 24V.
W ofercie TECHTRON dostępne są przetwornice podwyższające napięcie stałe DC z 12V na 24V a nawet 28V o różnych mocach:
- PNS-250 12V/24V (max 250W, ~10A)
- PNS-300 12V/24V (max 300W, ~12,5A)
- PNS-500 12V/24V (max 500W, ~20A)
- PNS-1000 12V/24V (max 1000W, ~42A)
Dla przykładu jeden z modeli WEBASTO pobiera podczas pracy niecałe 40W, ale przy jego rozruchu nawet 20A przez kilka/kilkanaście sekund.
A więc powinniśmy wybrać model PNS-500 (jednka przeważnie wystarcza model PNS-300). Cena może odstraszyć od zakupu, jednak jest pewien sposób, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy.
Ponieważ prąd rozruchowy jest duży ok 20A, ale trwa dość krótko możemy wykorzystać pewne obejście tego problemu. Należy zastosować następujące rozwiązanie:
Przetwornica PNS + zestaw akumulatorów
Spokojnie, brzmi to strasznie i skomplikowanie ale tak nie jest. Już piszę o co chodzi w tym mieszanym rozwiązaniu.
Podczas normalnej pracy, gdy Webasto jest wyłączone przetwornica STEP-UP PNS firmy TECHTRON (koniecznie w wersji 12/28V, Webasto będzie pracować przy wyższym napięciu, ale warto to sprawdzić w dokumentacji) będzie ładowała podłączone dwa (w szeregu) akumulatorki.
Przy rozruchu Webasto, pobierany prąd 20A zostanie pobrany z akumulatorów oraz tyle ile może dać przetwornica napięcia stałego PNS. Po zakończeniu rozruchu PNS będzie ładował akumulatory i zasilał WEBASTO.
Rozwiązanie dość proste i co najważniejsze tanie. Ma to swoje wady tj konieczność zorganizowania dodatkowego miejsca na akumulatory.
Zalecane warianty:
A więc dla majsterkowiczów polecam wykonanie zestawu lub też proste rozwiązanie jakiem jest zakup większej przetwornicy.