Układ ładowania dodatkowego akumulatora 12V
Układ ładowania dodatkowego, małego akumulatora w samochodzie - MR moduł regulujący.Specjalny układ, który ma za zadanie dostarczyć napięcie i prąd do zamontowanego, dodatkowego akumulatora w samochodzie.
Model MR12 może ładować akumulatory o pojemności od 60 do 100Ah, a model MR25 100-200Ah.
Jest to układ, który ogranicza prąd ładowania (bez regulacji) w modelu MR12 do wartości ok max 8A (@12V) 12.5A (@24V), a w modelu MR25 ok max 18A (@12V), 25A (@24V) i dlatego nadaje się do ładowania małych akumulatorów. Mały akumulator, gdy jest mocno rozładowany potrafi przyjąć duży prąd co powoduje zmniejszeniem jego trwałości, a w skrajnych przypadkach do jego uszkodzenia.
W układzie MR12 i MR25 napięcie nie jest regulowane i wynosi ono ostatecznie ok 14,4V.
Moduł można zastosować w starszych pojazdach oraz co ważne najnowszych pojazdach z systemem Start-Stop i inteligentnym układem ładowania.
Jeżeli układ ładowania sterowany przez komputer w pojeździe dostarcza po jakimś czasie jazdy napięcie niższe np 13V lub nawet lekko ponad 12V nasz układ bezproblemu dalej będzie ładował nasz dodatkowy akumulator do ustawionego napięcia np 14,4V.
Kiedy stosujemy moduł MR?
Ten produkt stosuje się w przypadku:
- Akumulator ma niedużą pojemność,
- Alternator nie ma dużej wydajności (zabezpiecza przed przeciążeniem),
- Chcemy ograniczyć prąd ładowania akumulatora oraz nie przekroczyć napięcia ładowania (14,4V) w celu wydłużenia żywotności akumulatora,
- Nasz pojazd posiada inteligentne ładowanie.
Uwaga, moduł nie posiada zabezpieczenia przed rozładowaniem głównego akumulatora. Zastosuj moduł ZA40.
Więcej informacji znajdą Państwo na blogu ekspreckim
Opis modułu regulującego ładowanie MR
Moduły MR3, MR5, MR8 są niedostępne.
Ładowarka dodatkowego akumulatora MR
Moduł możemy zastosować do ładowania akumulatorów AGM, GEL, z płynnym elektrolitem oraz akumulatorów LiFePO4*.
Ostateczne napięcie ładowania 14.4V jest napięciem dość uniwersalnym i optymalnym dla większości akumulatorów pracujących cyklicznie. Cyklicznie to znaczy ładowanie i rozładowanie nawet codzienne lub co kilka dni. Układ ładowania dodatkowego akumulatora MR działa tylko podczas jazdy.
*-Wymagany układ BMS, któy nadzoruje proces ładowania i uniwmożliwia ładowanie akumulatora w temperaturach poniżej 0°C.
Razem z układem MR można zastosować również układ ładowania z paneli fotowoltaicznych poprzez regulator MPPT. Układ może pracować jednocześnie i prądy ładowania będą się sumować. Dla przykładu MR12, prąd 8A + panel np 6A. Daje to nam razem 14A ładowania akumulatora (przy napięciu np 13V).