Jaki dobry akumulator kupić do przyczepy, kampera, łodzi?
Porównanie różnych akumulatorów w pracy cyklicznej
Wykorzystując akumulator w kamperze (kampervanie), przyczepie lub na łodzi mamy do czynienia z pracą cykliczną.
Akumulator będzie wykorzystywany codziennie (albo prawie codziennie) rozładowywany mniej lub bardziej. Czasem będzie to tylko 30% jego pojemności a zdarzyć się może że nawet i 100%.
Wykorzystywane są głównie pojemności 100Ah i na takiej się skupię.
Zanim jednak kupimy akumulator 100Ah musimy sobie jednak zdać sprawę że nie jest to takie proste i zakup nie powinien opierać się tylko na cenie lub popularności wśród kupujących.
Praca cykliczna jest dość specyficzna i nie każdy akumulator „lubi” taką pracę.
Sprawdziłem dość sporo akumulatorów różnych producentów, akumulatory AGM, GEL czy nawet te do pracy niby cyklicznej. Pominę podawania tutaj konkretnych modeli, opiszę ogólnie i wskażę tylko najlepszy akumulator który zdał „egzamin” wzorowo.
Na wstępie, wszystkie tanie akumulatory AGM „100Ah” w cenie poniżej 500zł to akumulatory które yhm… no… jakby to powiedzieć… mają 100Ah na papierze. Takich to nawet nie chciało mi się dalej sprawdzać.
Kolejne akumulatory to z przedziału od 500 do ok 700zł (zależy od sprzedawcy). Są to akumulatory „tanie” (więc nie można od nich wymagać super parametrów), służą TYLKO I WYŁĄCZNIE do pracy w UPS o niskim obciążeniu. Na pewno nie nadają się do pracy pod dużym obciążeniem a tym bardziej do pracy cyklicznej.
- Poniżej próba ładowania i rozładowywania taniego akumulatora AGM 100Ah prądem 20A.
95,238 |
97,236 |
95,571 |
91,908 |
88,578 |
85,581 |
80,919 |
72,927 |
Wykonano tylko 8 prób, na początku pojemność ok 95Ah, następnie naturalny wzrost pojemności (taka charakterystyka akumulatorów) no i zaczyna się zjazd. W 8 próbie pojemność już tylko ~73Ah.
Ciekawe co by było po 20 takich cyklach, może będę miał jeszcze okazję zmęczyć akumulator 🙂
- Następny akumulator dla przykładu, akumulator 100Ah, a właściwie to 110Ah, do pracy cyklicznej ale dość tani. Cenowo 600-700zł Dalej jest to akumulator AGM. No to zobaczcie co tam widać ciekawego
1 | 84,915 |
2 | 79,254 |
3 | 75,591 |
4 | 72,927 |
5 | 71,928 |
6 | 69,93 |
7 | 83,25 |
8 | 78,255 |
9 | 76,257 |
10 | 72,927 |
11 | 74,592 |
12 | 78,921 |
Mamy tutaj spadek pojemności, ale też wzrosty. Do 6 próby jest tendencja spadkowa pojemności. Pomiędzy 6 a 7 była długa przerwa, akumulator stał „na ładowarce” 12 dni, widać że odpoczął i pojemność wróciła.
Jednak dalsze próby i pojemność spada. Przed 12 próbą było 7 dni przerwy. Codzienne ładowanie/rozładowanie jednak mu nie służy.
- Akumulatory GEL?
Tak, akumulatory do pracy cyklicznej są znacznie lepsze niż tanie AGM. Jednak jak „wieść gminna niesie” nie lubią dużego prądu ładowania jak i rozładowania. Poniżej próby (dość stare) akumulatorów 100Ah GEL
GEL 100 | GEL 100 inny | |||
296 | 98,568 | 249 | 82,917 | 1 |
300 | 99,9 | 260 | 86,58 | 2 |
307 | 102,231 | 273 | 90,909 | 3 |
304 | 101,232 | 263 | 87,579 | 4 |
304 | 101,232 | 253 | 84,249 | 5 |
305 | 101,565 | 250 | 83,25 | 6 |
298 | 99,234 | 243 | 80,919 | 7 |
306 | 101,898 | 8 | ||
306 | 101,898 | 9 | ||
279 | 92,907 | 10 | ||
272 | 90,576 | 11 | ||
280 | 93,24 | 12 |
Pierwszy akumulator, 12 prób, całkiem nieźle ale coś tam po 10 próbie nie poszło i mamy spadek pojemności o ok 10%. Drugi GEL to jakaś padaka, próba zakończona na 7.
- W 2021 roku wpadł akumulator GEL, ale jakaś „nowość” hybrydowy? Czyli połączenie AGM + GEL? Nawet nie wiem o co dokładnie chodzi 🙂
No to lecimy z próbami, a było ich łącznie 24 w tym z prądem 30A
cykle | 5A C20 | Prąd 30A | Prąd 20A |
1 | 110,07 | ||
2 | 88,09 | ||
3 | 92,68 | ||
4 | 92 | ||
5 | 89,9 | ||
6 | 89,87 | ||
7 | 86,97 | ||
8 | 85,3 | ||
9 | 86 | ||
10 | 84,76 | ||
11 | 83,46 | ||
13 | 81,13 | ||
14 | 97,32 | ||
15 | 82,64 | ||
16 | 76,4 | ||
17 | 78,9 | ||
18 | 78,2 | ||
19 | 76,85 | ||
20 | 74,97 | ||
21 | 74,41 | ||
22 | 74,51 | ||
23 | 71,91 | ||
24 | 71,33 |
Jak widać mamy (niestety) tendencję spadkową z pojemnością 🙁
- Kolejny GEL, test świeży
C20 (5A) | Prąd 30A | Prąd 20A | |
1 | 112,81 | ||
2 | 85,97 | ||
3 | 91,55 | ||
4 | 90,34 | ||
5 | 88,9 | ||
6 | 87,64 | ||
7 | 85 | ||
8 | 85,37 | ||
9 | 83,97 | ||
10 | 82,69 | ||
11 | 80,91 | ||
12 | 79,99 | ||
13 | 100,46 |
No i mamy to co widzimy, pojemność leci w dół za każdym cyklem. Z 91,5 zrobiło się 80Ah (@ 20A).
To wszystko co powyżej to tanie akumulatory, ich cena poniżej 800zł.
- Na krótkie testy wpadł też przedstawiciel średniej półki akumulator AGM 110Ah, ale do pracy w UPS, jego pomiary wypadły tak:
C20 | 118,33 |
Prąd 20A | |
1 | 83,19 |
2 | 87,84 |
3 | 88 |
4 | 84,7 |
5 | 82,6 |
Szkoda że tylko 5, ale też widać że raczej praca cykliczna nie jest dla niego.
- Wchodzę już w półkę drogich akumulatorów, tutaj akumulator dedykowany do UPS, pojemność 100Ah.
C20 | 112,75Ah |
Prąd 20A | |
1 | 101,1 |
2 | 101,27 |
3 | 101,18 |
4 | 101,99 |
5 | 99,7 |
6 | 102,25 |
7 | 99,33 |
8 | 101,85 |
9 | 102,16 |
10 | 101,72 |
11 | 102,7 |
12 | 100,81 |
13 | 101,5 |
14 | 102,11 |
Na razie 14 prób (w czasie pisania tego tekstu jest jeszcze badany). Widać że ten akumulator już nieźle sobie radzi w pracy cyklicznej, więc w pracy buforowej będzie naprawdę „zajebisty”.
Można założyć że średnio codziennie po ładowaniu ma 101Ah pojemności przy prądzie rozładowania 20A (więc 4 krotnie większym niż jest deklaracja pojemności).
- A teraz najlepszy wg mnie akumulator, akumulator AGM dedykowany do pracy cyklicznej tzw „Deep Cycle”. Pojemność 100Ah, a jak pomiary? Wyśmienite!
C20 | 115,41 |
Prąd 20A | |
1 | 99,44 |
2 | 99,71 |
3 | 99,85 |
4 | 100 |
5 | 101,29 |
6 | 102,12 |
7 | 106,18 |
8 | 106,69 |
9 | 107,8 |
10 | 108,51 |
11 | 109,41 |
12 | 110,81 |
13 | 111,74 |
14 | 110,96 |
15 | 110,51 |
16 | 111,12 |
17 | 108,43 |
18 | 110,37 |
19 | 109,96 |
20 | 108,88 |
21 | 110,06 |
22 | 109,79 |
23 | 109,57 |
24 | 109,02 |
Początkowo wzrost pojemności to normalne w akumulatorach ołowiowo-kwasowych. Po 24 cyklach 109Ah! Codziennie pojemność +- 110Ah.
Ciekawi co to za akumulator? To Akumulator Europower EC100 Deep Cycle 100Ah 12V
Do kupienia też na allegro Oferta akumulatora EC-100
Podsumowując porównanie akumulatorów pracujących cyklicznie.
Chcesz kupić akumulator do kampera? Może do przyczepy lub łodzi?
Może do układu paneli fotowoltaicznych ładujących akumulatory?
Wybierz mądrze. Kupując tanio, kupujesz dwa razy.
Tani akumulator szybko „padnie”, a także wydajność prądowa przy większych prądach jest niższa.
Już po kilku dniach pojemność będzie mniejsza, a więc czas wykorzystania krótszy.
Dlatego kupując znacznie droższy akumulator mamy jednak pewność że pojemność będzie dostępna w 100% a wydajność przy dużych prądach większa.
Warto się zastanowić nad odpowiednim wyborem.
PS.
Skąd takie dobre wyniki akumulatora AGM Europower? Ponieważ akumulator EC100 waży ok 40kg, widać nie żałowali ołowiu. Inne akumulatory wypadają gorzej ze względu na fakt że ważą przeważnie 27-30kg. Jednak waga robi różnicę na +.
Aktualizacja 2022.
Niestety, ale akumulator EC100 jest już niedostępny w sprzedaży.
A szkoda, był to dobry akumulator AGM do pracy cyklicznej.
Jednak patrząc obecnie na ceny to warto rozważyć już zakup akumulatora LiFePO4.
Z tańszych akumulatorów mogę zaproponować Akumulator LiFePO4 Volt Polska 100Ah
Dodaj komentarz