Jak podłączyć separator akumulatorów oraz dodatkowy akumulator w pojeździe?
Podłączenie paneli fotowoltaicznych z regulatorem – Schemat
Podłączenie dodatkowych akumulatorów – Schemat
Schematy elektryczne – kamper, pojazd serwisowy
W tym wpisie na blogu skoncentruję się tylko i wyłącznie na zaprezentowaniu schematów połączenia poszczególnych modułów do instalacji ładowania dodatkowego akumulatora w samochodach, camper, campervanach (kamper wanach), pojazdach serwisowych. O zaletach modułów nie będę pisał, znajdują się w poszczególnych artykułach.
Połączenie separatora SA100 i dodatkowego akumulatora o pojemności 100Ah, 120Ah, 150Ah
Najprostszy układ połączenia. Separator zabezpieczający główny akumulator przed rozładowaniem dostarczający podczas pracy silnika energię z alternatora do ładowania dodatkowego akumulatora i zasilaniu odbiorników w tym samym czasie.
Połączenie regulatora MPPT TBS, Ładowarki DC/DC MR20, akumulatora LiFePO4
Starsze schematy (część urządzeń nie jest już produkowana – zastąpiły nowsze wersje):
Schemat połączenia separatora SA100 i akumulatora dodatkowego razem z woltomierzem mierzącym napięcie na dwóch akumulatorach
Schemat jak wyżej wzbogacony dodatkowo o woltomierz oraz przełącznik umożliwiający wyłączenie wyświetlacza lub wyświetlanie napięcia na akumulatorze głównym lub dodatkowym. Uważam że jest to opcja która powinna się pojawić w instalacji aby mieć kontrolę co się dzieje.
Schemat połączenia SA100, separatora dodatkowego akumulatora oraz zabezpieczenia dodatkowego akumulatora przed rozładowaniem ZA100.
Schemat jak pierwszy układ, tym razem pojawia się zabezpieczenie dodatkowego akumulatora przed rozładowaniem. Nie wszystkie odbiorniki posiadają zabezpieczenie przed rozładowaniem lub jest ono ustawione dość nisko.
Schemat połączenia SA100 oraz ZA100 i dodatkowo panel woltomierza z wyborem wskazania napięcia z dwóch akumulatorów.
Schemat jak wyżej wzbogacony o dodatkowy panel woltomierza. Potrzebne będą nam oprócz SA100 i ZA100 również moduł woltomierza oraz przełącznik płaski (prostokątny) lub hebelkowy (okrągły)
Schemat połączenia modułu separatora SA100, zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem ZA100 oraz panel fotowoltaiczny PV z regulatorem ładowania
Schemat z separatorem i zabezpieczeniem oraz regulatorem ładowania, jest to układ który najczęściej występuje w kamperach czy kamper vanach.
Schemat połączenia zabezpieczenia przed rozładowaniem ZA40 oraz modułu ładowania MR3/5 (ograniczenie prądu i regulacja napięcia – do pojazdów z systemem Start/Stop i inteligentnym systemem ładowania).
Jest to schemat do najnowszych pojazdów, gdzie w zależności od stylu jazdy już po kilkunastu minutach obniża się napięcie ładowania. Układ modułu ładowania MR nie tylko ogranicza prąd (w zależności od wersji – można stosować małe akumulatory) ale potrafi regulować napięcie i stabilnie utrzymać je na dodatkowym akumulatorze po jego naładowaniu.
Zastosowanie jak wyżej, ale już moduł o większym prądzie (ok 10A)
Schemat połączenia SA100, ZA100, woltomierza, regulatora ładowania PV oraz dodatkowej ładowarki – wersja prawie full wypas
Schemat wzbogacony o ładowarkę, która z zewnętrznego źródła 230V będzie ładowała dodatkowy akumulator.
Ładowarka akumulatorów 12V AGM/Gel pasywna 20A/12A (bez wentylatora).
Schemat połączenia – SA100, ZA100, regulator PV, woltomierz, ładowarka, stabilizator napięcia – Full wypas
Schemat podłączenia wzbogacony o stabilizator napięcia który dostarczy napięcie o wartości ok 12.5V, ważne dla oświetlenia LED (przy pełnym ładowaniu ponad 14V nie miga oraz przy napięciu niższym niż 12V świeci nadal mocno).
Schemat połączenia Separator SA100-H (wersja hermetyczna), układ podstawowy
O doborze separatora do ładowania drugiego akumulatora można przeczytać w tym wpisie na blogu
Dodaj komentarz