Laur Eksperta 2020/2021

Układ ładowania dodatkowego akumulatora MR20

Brak ocen
  • TECHTRON
  • Kod produktu: MR20
  • Gwarancja: Producenta, 12 miesięcy
  • Dostępność: Dostępny na zam. ~2 dni
  • EAN: 5905204691083

Przesyłka tego produktu:

  • przedpłata: od 20,00 zł
  • pobranie: od 40,00 zł
  • Wysyłka

550,00 zł z VAT

447,15 zł netto

550
  • Dostępność: Dostępny na zam. ~2 dni
  • Dodaj do porównania

    CA Raty

    Zaznacz Dodatkowe akcesoria

    Oprawa bezpiecznika ANL 300-600A TBS

    170,00 zł z VAT
    138,21 zł netto

    Konektor widełkowy do modułu SA40/ZA40/MR

    2,00 zł z VAT
    1,63 zł netto

    Konektor oczkowy 25mm2/10

    9,00 zł z VAT
    7,32 zł netto

    Przewód 25mm2 czarny + czerwony

    58,00 zł z VAT
    47,15 zł netto

    Układ ładowania dodatkowego akumulatora 12V

    Układ ładowania dodatkowego, akumulatora w samochodzie - MR to moduł regulujący napięcie i ograniczający prąd.

    Specjalny układ, który ma za zadanie dostarczyć napięcie i prąd do zamontowanego, dodatkowego akumulatora w samochodzie w celu jego naładowania.
    Kompatybilny również z samochodami z układem Start - Stop oraz Inteligentnym ładowaniem.
    W 2023 roku wprowadzamy zupełnie nowy moduł MR. Nowy projekt i zupełnie nowa konstrukcja, która nie wymaga oddzielania całkowitego minusa (minus (masa) może być wspólna) i dodatkowego układu do jego wyłączenia.
    Model MR20 zastępuje układy MR12 i MR25, może ładować akumulatory o pojemności od ok 80 do 250Ah.
    Jest to układ, który ogranicza prąd ładowania (bez regulacji) do wartości ok max 20A (@ Uwe >12V) i dlatego nadaje się do ładowania mniejszych akumulatorów. Mały akumulator, gdy jest mocno rozładowany potrafi przyjąć duży prąd co powoduje zmniejszenie jego trwałości, a w skrajnych przypadkach do jego uszkodzenia.
    W układzie napięcie nie jest regulowane i wynosi ono ostatecznie ok 14,4V.
    Jest to napięcie optymalne dla większości akumulatorów.
    W specyfikacjach akumulatorów GEL, AGM oraz LifePO4 można znaleźć właśnie takie napięcie ładowania.
    Nasze testy wykazały że ładowanie akumulatora LifePO4 do napięcia 14.4V tak samo naładuje akumulator jak i ładowanie końcowe napięciem 14,6V. Dodatkowo nie ma ryzyka przekroczenia napięcia i automatycznego rozłączenia BMS przez pełnym naładowaniem akumulatora.

    Moduł można zastosować w starszych pojazdach (przy słabszych alternatorach oraz co ważne najnowszych pojazdach z systemem Start-Stop i inteligentnym układem ładowania.
    Jeżeli układ ładowania sterowany przez komputer w pojeździe dostarcza po jakimś czasie jazdy napięcie niższe np 13V lub nawet lekko ponad 12V nasz układ bez problemu dalej będzie ładował nasz dodatkowy akumulator do ustawionego napięcia np 14,4V.

    Kiedy stosujemy moduł MR?

    Ten produkt stosuje się w przypadku:
    • Akumulator ma niedużą pojemność,
    • Alternator nie ma dużej wydajności (zabezpiecza przed przeciążeniem),
    • Chcemy ograniczyć prąd ładowania akumulatora oraz nie przekroczyć napięcia ładowania (14,4V) w celu wydłużenia żywotności akumulatora,
    • W pojazdach z systemem Start-Stop,
    • Pojazd posiada inteligentne ładowanie.

    Jak się włącza układ MR20?
    Moduł MR20 na stałe podłączony do akumulatora rozruchowego i dodatkowego jest uruchamiany poprzez podanie sygnału na złącze CTRL.
    Podaje się tam napięcie z akumulatora rozruchowego (PLUS).
    Sygnał włączający ładowanie może być podany przez dodatkowy przełącznik , "plus po stacyjce" lub np z gniazda zapalniczki.


    Ważna funkcjonalność


    Pierwsza fukcjonalność to ograniczenie prądu ładowania.
    W pojazdach z systemem start-stop podczas jazdy miejskiej gdy zatrzymany zostanie pojazd i silnik zgaśnie alternator nie dostarcza energii do akumulatora rozruchowego jak i do wyposażenia elektrycznego samochodu.
    Jednak ciągle mamy "włączoną" stacyjkę czy chociażby jest napięcie w gnieździe zapalniczki.
    W takiej sytuacji moduł MR ciągle pracuje (podane napięcie na złącze CTRL), jednak przy wyłączonym silniku, ale włączonej stacyjce napięcie na akumulatorze rozruchowym natrualnie obniża się.
    W zależności od włączonych odbiorników napięcie może dość szybko osiągnąć wartość 12V a nawet mniej.
    Dochodzimy do ważnej funkcji modułu MR, wystarczy że napięcie w takich okolicznościach obniży się poniżej 12V to układ ograniczy znacznie prąd ładowania akumulatora dodatkowego do kilku A a w przypadku obniżenia napięcia poniżej 11.5V do kilkuset mA.
    Taka funkcjonalność nie tylko oszczędza akumulator rozruchowy podczas aktywnego systemu Start-Stop, ale też zapobiega przed szybkim rozładowaniem akumulatora głównego w przypadku gdy stacyjka jest tylko włączona, a silnik nie pracował.

    Druga funkcjonalność to opóźniony start ładowania (od 06.02.23)
    Uruchomienie silnika (przekręcenie stacyjki, włączenie MR - podanie sygnału na złącze CTRL) nie rozpocznie od razu ładowania dodatkowego akumulatora.
    Moduł MR odczekuje 30 sekund i dopiero rozpoczyna ładowanie.
    Taka funkcja modułu zapobiega sytuacji gdy po przekręceniu kluczyka na pozycję zapłon (lub naciśnięcie przycisku Start silnika) następuje najpierw nagrzewanie się świec żarowych (w silniku diesla co trwa kilka sekund) i odrazu ładowanie co znacznie by obciążyło akumulator rozruchowy.
    Ważna funkcja przydatna głównie w zimę.

    Trzecia funkcjonalność to niski prąd jałowy
    Gdy moduł jest wyłączony (brak sygnału na złączu CTRL) moduł pobiera poniżej 10mA.


    Czwarta funkcjonalność to miękki start i miękkie kończenie ładowania
    Włączenie ładowania powoduje krótki miękki start ładowania (trwa on ok 2 sekund), prąd ładowania rośnie do maksymalnej wartości 20A.
    Gdy napięcie akumulatora osiągnie wartość powyżej 14V układ zacznie ograniczać prąd ładowania w celu obniżenia gazowania/nagrzewania akumulatora (zwiększenie żywotności).
    Ładowanie trwa do momentu osiągnięcia napęcia ok 14.4V i obniżenia pobierania prądu poniżej 1.5A
    W tym momencie ładowanie zostaje przerwane do momentu gdy napięcie na akumulatorze dodatkowym ociągnie wartość poniżej 13V - wtedy rozpocznie się ponowne ładowanie.
    Ta sytuacja nie występuje gdy zostanie uruchomiony samochód, wtedy ładowanie rozpocznie się bez względu na to jakie jest napięcie na akumulatorze dodatkowym.


    Więcej informacji znajdą Państwo na blogu eksperckim (poprzednie modele MR12 i MR25)
    Opis modułu regulującego ładowanie MR

    Moduły MR3, MR5, MR8 są niedostępne.

    Moduł regulujący MR-20 to prostownik, która posiada 3 etapowy proces ładowania akumulatora.


    Moduł możemy zastosować do ładowania akumulatorów AGM, GEL, z płynnym elektrolitem oraz akumulatorów LiFePO4*.
    Ostateczne napięcie ładowania 14.4V jest napięciem dość uniwersalnym i optymalnym dla większości akumulatorów pracujących cyklicznie.
    Cyklicznie to znaczy ładowanie i rozładowanie nawet codzienne lub co kilka dni.
    Układ ładowania dodatkowego akumulatora MR działa tylko podczas jazdy.

    *-Wymagany układ BMS, który nadzoruje proces ładowania i umożliwia ładowanie akumulatora w temperaturach poniżej 0°C.

    Razem z układem MR można zastosować również układ ładowania z paneli fotowoltaicznych poprzez regulator MPPT. Układ może pracować jednocześnie i prądy ładowania będą się sumować. Dla przykładu M20, prąd 20A + panel np 6A. Daje to nam razem 26A ładowania akumulatora. Ważne, aby napięcie z regulatora PV było niższe niż 15V.

    Należy pamiętać że układ służy do uzupełniania energii w akumulatorach dodatkowych i nie służy on do dokładnego, solidnego naładowania.
    Ze względu na charakterystykę pracy (jazdy) samochodu, która czasem trwa kilkanaście minut lub kilka godzin a rozładowanie akumulatora trwa znacznie dłużej może zajść potrzeba doładowania akumulatora przez dłuższy czas za pomocą ładowarki sieciowej.
    Pamiętaj o tym w szczególności gdy wykorzystujesz akumulatory AGM/GEL/Wet.

    Zaprojektowano i wyprodukowano w Polsce.

    Dane techniczne

    Napięcie pracy:

    • 10-15.5V
    Napięcie końcowe ładowania:
    • 14.4V ± 0.2V
    Prąd końcowy ładowania:
    • < 1.8A
    Wznowienie ładowania:
    • < 13V

    Maksymalny prąd ładowania ok

    • 20A @ Uwe >12V @ temp wew 25°C

    Maksymalny prąd pobierany z akumulatora rozruchowego (podczas pracy silnika - ładowanie)

    • do 25A

    Prąd jałowy (brak ładowania, wyłączony)

    • 0,005A

    Tolerancja napięcia wyjściowego (przy obciążeniu poniżej 2A i napięciu nominalnym >12V):
    • ± 2%

    Maksymalna wartość bezpiecznika (dodatkowe, gdy długie przewody)

    • 30A (Wejście)
    • 25A (Wyjście)

    Zalecana minimalna pojemność akumulatora dodatkowego:

    • 80Ah


    Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego:

    • 250Ah

    Rodzaj akumulatora:

    • samochodowe (z płynnym elektrolitem),
    • żelowe,
    • AGM,
    • trakcyjne,
    • LiFePo4 (z BMS)*

    Wymiary:

    • Wys. 48mm
    • Szer. 80mm
    • Dł. 145mm

    Temperatura pracy

    • -20°C - 40°C

    Chłodzenie:
    • Aktywne (wentylator)

    Zabezpieczenia
    • Temperaturowe,
    • Zwarciowe,
    • Przed zbyt niskim napięciem akumulatora rozruchowego (ograniczenie prądu lub brak ładowania),
    • Przed zbyt wysokim napięciem na wyjściu

    Sygnalizacja
    • Wewnętrzny LED
    Prezentacja video
    Prezentacja starszych wersji modułu:

    Produkty pokrewne

    Inne produkty z tej samej kategorii

    Zapytaj o ten produkt

    weryfikator

    Nie znalazłeś szukanego urządzenia?
    Potrzebujesz fachowej porady w doborze?
    Napisz do nas e-mail na:
    sklep@techtron.pl