System do ładowania dodatkowego akumulatora - separator - SA200
Najmocniejszy układ ładowania dodatkowego akumulatora SA200. Układ pozwala na podłączenie dużej pojemności akumulatorów do instalacji w samochodzie. Posiadając wydajny alternator bez problemu układ poradzi sobie z podłączonymi akumulatorami o pojemności nawet 300Ah.SA-200, moduł który ma możliwość przepuszczenia prądów do 200A w trybie ciągłym. Moduł posiada specjalne, grube złącza miedziane, do których przykręcisz bez problemu podwójne przewody 25mm2 zakończone konektorem oczkowym. SA200 jest układem bazującym na rozwiązaniach wykorzystywanych w mniejszych modułach oraz dodatkowo wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia.
Zasada działania modułu separatora akumulatorów SA-200
Podczas pracy silnika pojazdu napięcie na akumulatorze rozruchowym powinno wynieść powyżej 13,1V (wtedy występuje ładowanie z alternatora) wtedy następuje przekazanie napięcia do dodatkowego akumulatora/ów, a po jego wyłączeniu SA200 zapobiega przed rozładowaniem głównego akumulatora podczas postoju (gdy korzystamy z różnych odbiorników podłączonych do dodatkowego akumulatora).
Moduł SA-200 monitoruje napięcie głównego akumulatora - jeśli wykryje jego wzrost ponad 13.1V / 26.2V, (występuje po uruchomieniu silnika), to separator SA200 rozpocznie przekazywanie napięcia do dodatkowego akumulatora (zastosowano zwłokę 10 sekundową). W module jest dioda informacyjna o stanie pracy, można również podłączyć zewnętrzną diodę. Po wyłączeniu silnika układ odłączy dodatkowy akumulator dopiero, gdy zostanie osiągnięty ustawiony wcześniej próg napięcia odłączenia (np może to być próg 12.6V).
Separator akumulatorów SA200 możemy zamontować w dowolnym miejscu (pamiętając że moduł nie jest odporny na działanie wilgoci). Może to być przy głównym akumulatorze lub przy dodatkowym (w tej opcji należy do gniazda MON podłączyć przewód z głównego akumulatora o małej średnicy).
SA-200 został wyposażony również w złącze zdalnego manualnego załączenia, wystarczy zastosować przełącznik aby układ załączył się manualnie. Pozwala to na wykorzystanie akumulatora rozruchowego również przy wyłączonym silniku lub gdy chcemy, aby się ładował również z paneli PV.
Układ jest "DUAL", działa w instalacjach 12V jak i 24V. Automatycznie się dopasowuje.
Moduł SA200 nie posiada elementów mechanicznych jak w przypadku innych produktów, gdzie stosuje się mało efektywne przekaźniki (wysokie ryzyko zgrzania się styków) lub układy diodowe. Sam moduł posiada kilka ważnych zabezpieczeń, które zwiększają bezpieczeńśtwo korzystania z instalacji.
Izolator akumulatorów ma zastosowanie w:
- idealny w rozbudowanych systemach zasilania przyczepy kamperach, kamper vanach,
- samochodach serwisowych,
- zasilanie wszelkich urządzeń w samochodzie z dodatkowego akumulatora: sprzętu audio, lodówek turystycznych, wyciągarek w samochodach terenowych, CB radia itp.
- izolowanie akumulatorów w innych systemach.
Najważniejsze cechy:
- brak elementów mechanicznych (przekaźnik),
- niski pobór prądu bez obciążenia,
- wysoka sprawność nominalnie 99,9%,
- odporny na zwarcie (przy zastosowaniu odpowiednich bezpieczników),
- wybór progu odłączenia od głównego akumulatora,
- sygnalizacja LED,
- wyjście typu OC (możliwość podłączenia diody sygnalizacyjnej),
- działa z napięciem 12V lub 24V – automatycznie dopasowanie,
- zdalne załączenie,
- dodatkowe złącze pomiarowe,
- solidne połączenie z przewodami dzięki solidnemu złączu.
Ważne zabezpieczenia, których nie mają proste separatory wykorzystujące przekaźnik.
- Zabezpieczenie przed przeciążeniem instalacji elektrycznej.
Po uruchomieniu silnika, napięcie w instalacji wzrasta do napięcia powyżej 14V. Gdy minie minimum 10 sekund separator załącza dodatkowe akumulatory. Jeżeli dodatkowe akumulatory są dość mocno rozładowane, a akumulator rozruchowy nie jest dobrze naładowany/sprawny i dodatkowo wydajność alternatora nie jest wystarczająca układ w ciągu 1 sekundy gdy spadnie napięcie poniżej ustawionego progu moduł rozłączy dodatkowe akumulatory.
Zabezpiecza to przed przeciążeniem instalacji i powoduje żeby akumulator rozruchowy najpierw uzupełnił chociaż częściowo swoją energię.
Zabezpiecza to przed przeciążeniem instalacji i powoduje żeby akumulator rozruchowy najpierw uzupełnił chociaż częściowo swoją energię.
- Zabezpieczenie termiczne
Układ separatora posiada swoje, wewnętrzne zabezpieczenie termiczne. Gdy pobierany prąd jest maksymalny w długim okresie czasu może nastąpić duże nagrzanie się modułu. W celu ochrony elektroniki moduł rozłączy się do momentu obniżenia się temperatury. Zabezpieczenie posiada auto restart, użytkownik nie musi podejmować dodatkowych działań.
- Zabezpieczenie przeciążeniowe
W przypadku, gdy pobór prądu będzie większy niż nominalny układ zabezpieczy się. Rozłączy dodatkowe akumulatory, a diody LED wbudowane w moduł zaczną sygnalizować przeciążenie (wszystkie migają). Ponieważ jest to skrajna sytuacja wymaga się, aby użytkownik podjął reakcję. Obniżył obciążenie (np oprócz ładowania akumulatorów włączona jest przetwornica z obciążeniem) oraz wykonał restart zabezpieczenia - nacisnąć przycisk.
- Zabezpieczenie przed połączeniem bardzo rozładowanych akumulatorów
Zbyt głęboko rozładowane akumulatory po połączeniu mogą nie tylko obciążyć instalację ale ze względu na swoją rezystancję mogą pobrać zbyt duży prąd co może oprowadzić do awarii nie tylko samych akumulatorów. Akumulatory o napięciu poniżej 9V nie zostaną połączone.
- Zabezpieczenie przed załączeniem gdy na wyjściu nie ma napięcia
Zabezpieczenie, gdy akumulatory nie są połączone, przepalony bezpiecznik czy też zwarcie na przewodach. Zwarte przewody mogą doprowadzić do pożaru, a podczas jazdy całkowicie rozłączyć instalację elektryczną.
- Zabezpieczenie przed wysokim napięciem
Pojawienie się w instalacji wysokiego napięcia np 16V i więcej uniemożliwi połączenie akumulatorów, a sam moduł się wyłączy.
Produkt wyprodukowany w POLSCE
Upewnij się że instalacja w samochodzie umożliwia stosowanie modułu SA200. Układ nie reguluje napięcia i nie ogranicza prądu.
Do zastosowania w pojazdach, które nie są wyposażone w smart alternator.